Νέες κυβερνητικές ισορροπίες στο Πεκίνο, μεγάλη ηλικία και τρία αλλεπάλληλα τρίμηνα βαθιών ζημιών βρίσκονται πίσω από την αποχώρηση του ισχυρού άνδρα της Cosco κάπτεν Wei Jiafu το βράδυ της Δευτέρας.
Έτσι το ταξίδι του στην Αθήνα και η διαμονή του στον Αστέρα Βουλιαγμένης μοιάζουν τώρα με το πρώτο ταξιδάκι ενός παλαίμαχου συνταξιούχου. Και ο Wei Jiafu το ήξερε. Ήξερε ότι η βάρδια του στο πηδάλιο ενός από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους του πλανήτη έχει τελειώσει.
Δεν το ήξεραν όμως στην Αθήνα όπως και σε καμία άλλη δυτική πρωτεύουσα. Και έτσι η είδηση της εξόδου του αποδόμησε, αδίκως, και τον μύθο που έχει χτιστεί γύρω του αλλά και την βαρύτητα των εξαγγελιών του.
Αδίκως διότι όσοι καταλαβαίνουν λίγα από τον κινεζικό καπιταλισμό και τη λειτουργία του απέραντου ασιατικού κράτους γνωρίζουν ότι η συνέχεια είναι εξασφαλισμένη. Και αυτό διότι απλώς με την αποχώρηση του No1 ο No2 έγινε Νο 1 και ο No 3 έγινε Νο 2... Νέος επικεφαλής του δ.σ. διορίστηκε ο Ma ZeHua πρόεδρος και αναπληρωτής γραμματέας στην επιτροπή του Κόμματος, ενώ ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος και μέλος της επιτροπής του Κόμματος, ο Li Yun Peng, διορίστηκε ως πρόεδρος του ομίλου.
Τίθεται όμως ένα ζήτημα αξιοπιστίας όταν κάποιος που προ πέντε μόλις ημερών εξαγγέλλει επενδύσεις και μιλά για διαπραγματεύσεις γνωρίζει ότι φεύγει αλλά το κρατά επτασφράγιστο μυστικό, σχολιάζουν κύκλοι της κυβέρνησης αλλά και του συγκυβερνώντος κόμματος και της Προεδρίας της Δημοκρατίας που τίμησαν τον Wei Jiafu.
Ο κάπτεν Wei, σύμφωνα με πολύ καλά πληροφορημένες πηγές από την ελληνική θυγατρική της Cosco, δεν είχε περιθώριο παραμονής ούτε μιας μέρας παραπάνω καθώς είχε συμπληρώσει πλέον το 63 έτος της ηλικίας του και το όριο μάχιμης απασχόλησης στο κινεζικό δημόσιο είναι τα 60 έτη. Είχε λάβει κατ΄ εξαίρεση παράταση τριών ετών η οποία έληξε με την ολοκλήρωση του πρώτου εξαμήνου στα τέλη Ιουνίου.
Όλα αυτά ασφαλώς και τα γνώριζε όταν από τα μπαλκόνια του Αστέρα παρακολουθούσε την προηγουμένη εβδομάδα γεμάτος περηφάνια τα μεγάλα ποντοπόρα φορτηγά της Cosco να μεταφέρουν δεκάδες χιλιάδες, κυριολεκτικά, containers στον Πειραιά όπου η θυγατρική του γράφει Ιστορία.
Όμως ερωτήματα εγείρει και η τοποθέτηση στην κεφαλή της Cosco του Ma ZeHua, ενός άνδρα στο 60ο έτος της ηλικίας του και ως εκ τούτου μάλλον προσωρινού αντικαταστάτη. Η πολυπλοκότητα και το εύρος των δραστηριοτήτων του ομίλου όμως καθιστούσε δύσκολη την εξεύρεση κατάλληλου αντικαταστάτη νεότερης ηλικίας και έτσι επιλέχθηκε ο καταλληλότερος δυνατόν άνθρωπος με βάση και τα ισχύοντα στην κινεζική επετηρίδα. Επιχειρηματική και κομματική.
Κάποιες άλλες πλευρές όμως σημειώνουν πως ο Wei θα μπορούσε να έχει πάρει παράταση. Στο κάτω κάτω της γραφής η πορεία του και η διεθνής αναγνώριση του δικαιολόγησαν ήδη πολλά. Όχι όμως και τις αλλεπάλληλες ζημίες σε μια περίοδο που η κινεζική οικονομία επιβραδύνεται, ισχυρίζονται ορισμένοι.
Οι ζημιές της Cosco Group το 2012 διευρύνθηκαν από τα επίπεδα του 1,7 δισ. δολ το προηγούμενο έτος κοντά στα 2 δισ. δολ. πολύ περισσότερο μάλιστα από τις προβλέψεις των αναλυτών εξαιτίας της συρρίκνωσης της ζήτησης μεταφορών ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων. Μπορεί στον Πειραιά τα νούμερα να ευδοκιμούν αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και με τα έσοδα του ομίλου από την ποντοπόρο αναφέρουν ναυτιλιακοί κύκλοι.
Και οι πιέσεις από τους μικρομετόχους της εισηγμένης ήταν μεγάλες. Έτσι αν και το management του Wei δρομολόγησε κινήσεις εξορθολογισμού ήταν ήδη πλέον αργά, αναφέρουν χρηματιστηριακοί κύκλοι.
Στην όλη υπόθεση ρόλο έπαιξε και η πρόσφατη αλλαγή προσώπων στην κυβέρνηση της Κίνας με νέες ισορροπίες να έχουν διαμορφωθεί στο εσωτερικό του πανίσχυρου κομμουνιστικού κόμματος της Κίνας. Έτσι η ώρα είχε έλθει για τον κάπτεν Wei Jiafu. Άλλωστε τα ταξίδια του τον είχαν ήδη πάει παντού.
Ήταν ακόμα νεαρός όταν ως καπετάνιος κινεζικού ποντοπόρου επισκέφτηκε πρώτη φορά την μητρόπολη του καπιταλισμού, της ΗΠΑ το 1978. Τότε που η Κίνα άρχιζε να αποτινάσει τα δεσμά του μαοϊκού καθεστώτος. Την εποχή εκείνη οι Κινέζοι που μπορούσαν να βγουν από τη χώρα ήταν λιγοστοί.
Τριάντα πέντε χρόνια μετά εμφανίστηκε στην Ελλάδα ως ένας από τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές που διαπραγματεύεται από τη σουίτα του στον Αστέρα την επόμενη μεγάλη του κίνηση στην Ελλάδα. Ένα από τα υψηλόβαθμα στελέχη του κυβερνώντος κόμματος της λαϊκής δημοκρατίας της Κίνας είχε επιβιώσει μέχρι τώρα όλων των κυβερνητικών αλλαγών. Επί τρεις και πλέον δεκαετίες.
Ως επικεφαλής της Cosco Group έλεγχε έναν από τους μεγαλύτερους, στόλους του πλανήτη. Η Cosco ή China Οcean Shipping Company κατέχει και λειτουργεί πάνω από 130 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και «πιάνει» σε πάνω από 1000 λιμάνια. Κατέχει και λειτουργεί δε και άλλα 100 περίπου πλοία γενικού φορτίου και 46 δεξαμενόπλοια ενώ πολύ περισσότερα είναι τα φορτηγά της.
Ο Captain Wei επέβλεπε μέχρι χθες την κινεζική αυτή αρμάδα. Από εδώ και στο εξής εάν τον ξαναδούμε στην Ελλάδα θα είναι σίγουρα σε διακοπές.
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου